Menu
*
Laurens

Nieuws


Zo blijft u hartstikke gezond!
Zo blijft u hartstikke gezond!
Gezond en fit van uw oude dag genieten? Daar is wel een gezond hart voor nodig. Gelukkig heeft u daar zelf ook invloed op. Een gezond hart begint met een leefstijl die klopt. Dit kunt u doen!

Maar liefst 1,4 miljoen Nederlanders zijn hart- en vaatpatiënt. Grote kans dus dat u een partner of een vriend met een hart- of vaatziekte heeft. Of hier zelf misschien wel risico op loopt. Maar wist u ook dat u er veel aan kunt doen om hart- en vaatziektes te voorkomen? Gelukkig maar! Uw leefstijl is hierbij heel belangrijk. Daar heeft u namelijk elke dag opnieuw invloed op. 

Kom in beweging
Het hart is een spier. Een spier, die elke minuut 4 tot 5 liter bloed door het lichaam pompt. En net als biceps of kuitspierspieren kunt u ook het hart trainen. Voldoende bewegen is daarom erg belangrijk. Volwassenen moeten zeker 2,5 uur per week matig intensief bewegen. Denk hierbij aan traplopen, fietsen, zwemmen maar bijvoorbeeld ook de hond uitlaten. Uw hartslag en ademhaling gaan hiervan omhoog en dat is goed. Meer bewegen is ook een middel tegen overgewicht en overgewicht verhoogt juist de kans op een hoge bloeddruk en een hoog cholesterol. Dus dat extra rondje wandelen in het park? Doen!

Het hart op de tong 
Naast bewegen is er nog iets waar ieder mens invloed op heeft. Met een paar makkelijke aanpassingen in uw eetpatroon kunt u uw hart beter wapenen tegen ziektes. Een vette streep door vetten dus? Nee hoor, ons lichaam heeft vet juist nodig om te functioneren. Maar vervang verzadigde vetten dan wel voor onverzadigde vetten. Dus geen roomboter en paprikachips, wel olijfolie en een handje noten. En natuurlijk: voldoende groenten en fruit eten. De vuistregel is 2 stuks fruit en 250 gram groente. Saai? Zeker niet. Er zijn ontelbaar veel soorten groente en fruit op de markt en het internet staat vol leuke recepten waar u naar hartenlust mee kunt experimenteren. Ook drinken is belangrijk: minimaal 1,5 liter per dag. Alcohol telt uiteraard niet mee. Sterker nog, alcohol verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Wees dus voorzichtig met "wijnvaten” wanneer uw eigen vaten u lief zijn. 

Verschil tussen man en vrouw
Ieder mens is anders, dus ook elk hart is anders. Wist u dat er duidelijke verschillen zijn tussen een mannen- en een vrouwenhart? Vrouwen hebben bijvoorbeeld vaker problemen aan de allerkleinste bloedvaatjes. Bij een hartinfarct zijn de signalen veel minder duidelijk dan bij mannen, daarom is het voor vrouwen belangrijk om bij ‘vage klachten’ op tijd naar de huisarts 
te gaan. Daar staat weer tegenover dat hormonen vrouwen ook lijken 
te beschermen tegen hartklachten. Hierdoor krijgen ze 7 tot 10 jaar later hartklachten dan mannen. Maar voor zowel vrouwen als mannen geldt: meten is weten. Laat daarom regelmatig uw bloeddruk en cholesterolwaarden meten en klop bij uw huisarts aan als u klachten ervaart.

6 minuten maken het verschil
Kunt u dan nog iets anders doen? Ja: kijk of u in een 6-minutenzone woont. Deze zone betekent dat er burgerhulpverleners en AED’s zijn die binnen 6 minuten hulp kunnen bieden bij een hartstilstand. Dit kan het verschil betekenen tussen leven en dood. Het leven zelf valt niet altijd te voorspellen, maar uw leefstijl wel.

Extra coaching
Heeft u hulp nodig om fysiek fit en mentaal sterk te blijven? Bij het werken aan uw gezondheid is het altijd prettig om een steuntje in de rug te krijgen. Zilveren Kruis werkt hiervoor samen met diverse zorgaanbieders en organisaties die ouderen helpen gezonder te leven. Via uw collectieve zorgverzekering kunt u toegang krijgen tot trainingen, cursussen en coaching. Van online zelfhulp of health checks. 
Meer weten? Neem contact op met Zilveren Kruis via 071 - 751 00 52.

Wist u dat?
… Iemand die een half uur per dag beweegt 69% minder kans heeft 
op hart- en vaatziekten dan iemand die niet beweegt?
… Uw hart in rust maar liefst honderdduizend keer per dag slaat? Dit is ruim vijfendertig miljoen keer per jaar.
… Vrouwen in de overgang meer kans op hart- en vaatziekten hebben? In deze periode neemt het hormoon oestrogeen af, dat de vaatwanden beschermt.
... U met een lang stuk rustig fietsen meer vet verbrandt dan een kort stuk heel hard?

5x tips 
Wilt u vandaag nog beginnen met gezonder leven? Dit zijn 5 tips waar u misschien nog niet aan heeft gedacht, maar die hartstikke gezond zijn.
1. Yoga
Eén keer in de week yoga doet wonderen. Het verlaagt uw bloeddruk, cholesterol en is goed tegen stress. Zo blijft u beter in balans, letterlijk en figuurlijk.
2. Vette vis
Het klinkt misschien ongezond, maar niet is minder waar. In vis zitten omega-3-vetzuren, en in vette vis meer dan in magere vis. Goed voor uw cholesterol dus! Vraag bij de visboer dus gerust naar haring, makreel of paling.
3. Slapen
Bewegen is belangrijk, maar voldoende rust ook: zorg daarom voor zeker 7 uur slaap per nacht. Goede slaapkwaliteit is belangrijk voor een gezond hart.
4. Verse kruiden
Uw hart en bloedvaten worden vooral erg blij als u verse kruiden gebruikt in plaats van zout of andere ongezonde smaakmakers. Te veel zout is een veroorzaker van hoge bloeddruk.
5. Hart APK
Jazeker, dat leest u goed: een APK voor uw hart. Het is niet ingewikkeld om uw BMI, cholesterol en bloeddruk te meten. En het geeft een hoop informatie. U kunt dit laten meten bij de dokter, of via de Hartstichting.

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Zilveren Kruis.
« Terug naar de zoekresultaten